Povedený sponzoring #2

Pokud hledáte recept na dlouhodobý sponzorský vztah, máme pro vás jeden tip. Česká filharmonie a Škoda Auto jsou spolu více než čtvrt století a vypadá to, že jim to klape čím dál tím víc.

Zkuste si vyjmenovat několik tradičních a legendárních českých značek z komerční a kulturní oblasti, a téměř jistě mezi nimi narazíte na dvojici v tomto článku. Kdybychom vydávali učebnici o kulturním sponzoringu, Škodovku a Českou filharmonii v ní uvedeme jako příklad ideálního spojení, které splňuje následující předpoklady úspěchu:

Staví na společném základu – zjistili, že sdílí společné hodnoty. Tvorba, tradice, národní charakter, detaily, spříznění dílem. Podrobně, zajímavě a čtivě to popisuje Česká filharmonie na svém webu. Kdo si to přečte, pochopí, proč se ti dva dali dohromady a uvěří tomu, že to spolu myslí vážně. Je to skvělá a kreativní varianta za většinou používané logo s dovětkem „tradiční partner“.

Oba se snažili a snaží pořád. Zjevně neskončili u podpisu smlouvy a instrukcí agentuře kde všude co uvádět dle logomanuálu. O svém vztahu přemýšlí, pracují na něm a když vidí příležitost, tak se jí chopí. A díky tomu třeba ve spolupráci s nadací Via vyberou téměř dva miliony při mimořádném benefičním koncertu na podporu rodin pracovníků v sociálních službách, kteří zemřeli na covid-19. Pokud jste 10. května sledovali tento koncert na ČT art, mohli jste slyšet předsedu představenstva Škoda Auto Thomase Schäfera v rozhovoru s Markem Ebenem hodnotit letos třicetiletý vztah:
„Jsem rád, že jsme dlouholetými partnery. Klademe stejný důraz na detail a profesionalitu, ve Škodě i v České filharmonii vládne stejný tvůrčí duch. Pokaždé vytvářejí mimořádné dílo. Skvěle se k sobě hodíme.“

Když následně popisoval vznik celého nápadu, ukázal, kam může vést opravdová snaha:
„…Koncert se měl původně konat už loni na oslavu 125. výročí založení naší společnosti. Váhali jsme, jestli ho nezrušit, zda to má při všech omezeních smysl. Ale potom člen mého týmu přišel s nápadem: ´Udělejme ho pro rodinné příslušníky sociálních pečovatelů, kteří zemřeli´. A bylo to správné rozhodnutí, protože lidskost je jednou z klíčových hodnot společnosti Škoda Auto… Hned jsem si řekl: ´To je ono, pojďme do toho´. Proto jsme se rozhodli koncert věnovat těm úžasným lidem, rodinám pracovníků v první linii, kteří přišli v boji s pandemií o život… Rychle jsme se shodli, že tuto myšlenku podpoříme nejen v podobě koncertu, ale také benefičního vkladu. Naši zaměstnanci a všichni diváci se ke sbírce mohou připojit…Jsem rád, že tady dnes jsme. Jsem nadšený.“

Díky Thomasovi jsme se dostali k třetímu předpokladu fungujícího partnerství, který je ale současně i přirozeným důsledkem při splnění prvních dvou: Oba jsou na své partnerství hrdí a chlubí se jím. Je to něco, co je tak trochu dané „povinně“ neboli smlouvou, ale také hodně dobrovolné. A to dobrovolné je možná ještě důležitější. Protože jedna upřímně myšlená věta nebo čin ve správný čas na správném místě může dokázat mnohem více než loga na všech programech abonentních koncertů.

Foto: Škoda Auto

Obchodní náměstek ČF Michal Medek chválí sponzory obecně: „Sponzoři na naše koncerty jednak sami rádi chodí, ale také se partnerstvím právem chlubí a rozdávají lístky dál svým klientům. To jsou důležité benefity naší spolupráce.“ (Magazín České filharmonie), ale např. v článku o dopadech pandemie i konkrétně: „Trpělivost mají i korporátní sponzoři, Škodovka nám dokonce při podpisu nové smlouvy přidala milion na každý rok.“ (Reportér, duben 2021)

Stejně jako jsme Schäferovi věřili jeho slova o ČF, jsme přesvědčeni, že Medkovy veřejné postoje jsou právě tou dobrovolnou aktivitou, která mimo jiné tvoří cestu k plnohodnotnému partnerství přinášejícímu užitek i dobrý pocit všem zúčastněným. Spokojeni jsou sponzor, kultura, ale i jejich fanoušci. Ti pak fandí nejen každému zvlášť, ale i jejich vztahu, a nejen že jim nevadí, ale možná někteří i ocení auta vystavená před historickou budovou Rudolfina. Zvláště když se to udělá vkusně a s citem.

A na závěr ještě tři perličky, které dokazují, že odstavce na webu o sdílených hodnotách nejsou jen šikovná textařina: Superb Symphony (poslechněte si zde) nahrála Česká filharmonie v roce 2015 při světové premiéře nového modelu Škody Superb. O čtyři roky později měla ve Veletržním paláci premiéru nejen čtvrtá generace vozu Octavie, ale také skladba Opus Octavia, složená speciálně pro tuto příležitost. A kdo z vás má Octavii s audio systémem Classic, pak vězte, že hraje tak mimořádně dobře, protože se sešli zvukoví mistři ČF s odborníky v Boleslavi. Systém je díky této spolupráci kalibrován pro poslech vážné hudby během jízdy a byl odzkoušen na nahrávkách ČF. Tak tomu říkáme opravdu „Spřízněni dílem“.

ČF a Škoda Auto prostě splňují světové předpoklady a kvality nejen každý na svém odborném poli. Proto jsou na sebe právem hrdí a přirozeně se svým partnerstvím chlubí. A my jsme hrdí, že máme v naší malé zemi tak pěkný učebnicový příklad povedeného sponzoringu.

© All rights reserved 2021 Targeta